Pazartesi, Ağustos 07, 2006

Kendi Ekmeğini Kendin Yap!


Ben bir ekmek delisiyim. Ama vegan olunca işler zorlaşıyor, her ekmeği yiyemiyorsunuz. Her yere güvenemiyorsunuz. Ben bunun çaresini buldum. Ekmeğimi evde kendim yapıyorum. Hiç de sanıldığı gibi zor ya da uzun bir iş değil. Bir dönem ekmek makinesi kullandım. Ama artık onu da yapmıyor, elde yoğurup fırında pişiriyorum.

Buraya zaman zaman değişik ekmek tarifleri ekleyeceğim. Onun için arada sırada arşivden girip buraya bakın. Benim tariflerim hem elde hem de makinede yapmak isteyenler için. Ama ben gene de elde de bir deneyin derim. İnanılmaz bir zevk!

Ölçülerle ilgili minik bir hatırlatma:

Makine kullanın ya da kullanmayın, mutlaka bir ölçü kabı bulundurun derim. Makine kullanıyorsanız makinenizin ölçü kapları vardır zaten. Eğer kullanmıyorsanız, saydam ve her iki tarafında değişik ölçüleri belirten bir kap edinmenizi tavsiye ederim. Bir yanında ml bir yanında cup ölçüleri verenlerden. Bu sayfadaki tarifler o ölçü kaplarına göre olacaktır. Bu ölçü kapları 1 1/4 cup ve 300 ml gösterir. Bu arada, makinesi olanların da kaşık şeklinde ikili bir ölçüsü vardır. Küçük ölçü kaşığı bir çay kaşığına, büyük ölçü kaşığı ise bir yemek kaşığına eşdeğerdir. (Tariflerde kafalar karışmasın diye!!!)

En sevdiğim tarifle başlıyorum:

TAM BUĞDAY EKMEĞİ:

Malzeme:

· 1.5 küçük ölçü kaşığı toz maya
· 2 ölçü kabı tam buğday unu
· 1 küçük ölçü kaşığı tuz
· 1 küçük ölçü kaşığı işlenmemiş esmer şeker
· 1 küçük ölçü kaşığı soya sütü (şekersiz)
· 1 büyük ölçü kaşığı sıvı yağ
· ¾ ölçü kabı su + 1 büyük ölçü kaşığı su

Hazırlanışı:

· Eğer ekmeği elde yapıyorsanız, bir kabın içine önce ununu elekten geçirerek koyun. Tam buğday unu kepekli olur. Kepeği de geçtiği kadar elekten eleyip geri kalanını içine katın.
· Unun orta yerine bir çukur açıp önce tuz, maya, şekeri koyup sonra da sıvı malzemeyi ekleyin. Yani süt, sıvı yağ ve en son olarak da su.
· Bir elinizle hamuru bu kabın içinde iyice yoğurun ve kıvamını alınca üzerini temiz bir bezle iyice örtüp beklemeye bırakın.
· Elde yapılan ekmek için en az 1.5 hatta 2 saat hamuru bekletmekte fayda var. Ben bazen daha fazla bile bekletiyorum.
· Daha sonra bu hamuru ekmek kalıbınıza koyup 170-180 dereceye ayarlanmış fırında 1.5 saat pişirin.

Hatırlatma:

Eğer ekmeğinizi makinede yapıyorsanız, makinenizin tarifine uyun!

Neden Bu Tarif?

Çok sağlıklı bir ekmek. Ayrıca inanılmaz derecede de dayanıklı. Eğer bu ekmeği bir hafta yemeden durabilirseniz, bir hafta dayandığını göreceksiniz. Ama o kadar lezzetli ki, eminim çok kısa sürede tüketirsiniz. Eğer sağlık sebebiyle herhangi bir diyet yapıyorsanız (laktoz alerjiniz varsa, kilo sorununuz varsa vs vs) tam aradığınız ekmek işte bu!!!

Benim Tavsiyem!

Yukarıda belirtilen malzeme küçük boy ekmek içindir. Makinede yapıyorsanız tam makine kalıbı için miktardır. Ama ben bu malzemenin tam iki mislini kullanarak ve IKEA'dan aldığım ekmek kabımda yapıyorum ekmeği. Kocaman bir somun oluyor, tavsiye ederim. Ama DİKKAT! Mayayı iki misli malzemede iki misli tutmayın, yani 3 çay kaşığı ya da minik ölçü kaşığı değil de 2 çay kaşığı ya da minik ölçü kaşığı olarak katın.

AFİYET OLSUN!